Byggede
Flyvende
Billeder
Video
KZ G I
  KZ G I blev bygget fordi der i begyndelsen af 40'erne, blandt danske svæveflyvere var et stort behov for at finde frem til en 1-sædet skoleglider. Flyet skulle være enkelt nok til, at det kunne bygges i de mange svæveflyveklubber,det skulle kunne erstatte de forældede tyske Zógling og SG-38 typer til grundskoling . Ønsket om en enhedstype fik næring, da Tuborgfondet i 1942 gik ind i en finansiering af konstruktion og bygning af to sådanne skoleglidere - en hos Polyteknisk Flyvegruppe og en anden hos Skandinavisk Aero Industri A/S. Efter afprøvning af typerne i september 1943 blev det  "Polyt 1". der vandt. Af denne grund blev der kun bygget prototypen af Kramme and Zeuthens første og eneste skoleglider, KZ-GI.

Konstruktionen er konventionel, af træ og vinger og haleflader beklædt med lærred og afstivet med et større antal barduner. Det åbne cockpit byder ikke på megen komfort, men en normal spilstart giver sjældent flyvetider på mere end 2 minutter.

Om flyveegenskaberne udtaler mange af piloterne samstemmende, at KZ-GI ikke overgås af nogen skoleglider på sin tid - heller ikke af Polyt 1! Mange svæveflyvere har fået en oplevelse for livet på KZ-glideren, medens den indgik i Dansk Svæveflyver Unions flåde af fly indtil 1951.


"KZ G1" Specifikation
   
Sæder: 1
Spændvidde: 10,54 m
Længde: - m
Tomvægt: 100 kg
Fuldvægt: -
Glidetal: 1:10
Max fart: -
Landingsfart: -
Tophøjde: -


Foto DaSK
Hjem
Rettelser/oplysninger
KZ-FLY.DK
Artikel pdf.
Tilbage