Byggede
Flyvende
Billeder
Video
KZ II Træner
  Efter krigen stod det danske flyvevåben og manglede primær træningsfly og SAI kunne levere hurtigt ved at ændre på KZ II Sport som blev forstærket  og forsynet med Gipsy major X motor på 145 hk i stedet for Hirth motoren på 105 hk.

Prototypen fløj første gang i april 1946 og i slutningen af året kom der 15 stk til flyvestation Avnø og de blev brugt til primærtræningen af kommende piloter i flyvevåbnet indtil 1955, hvor de resterende 9 stk blev solgt til civile formål.




   I øjeblikket er kun  OY-FAK,OY-FAE og OY-FAT aktive. Yderligere to er under restaurering, nemlig OY-FAN og OY-ADM. Sidstnævnte tilhører Danmarks Flymuseum.

KZ II Træner Specifikation
   
Sæder: 2
Spændvidde: 10,2 m
Længde: - m
Tomvægt: 550 kg
Fuldvægt: 850 kg
Rejsefart: 190 km/h
Max fart: 220 km/h
Landingsfart: 75 km/h
Tophøjde: 5000 m
Motor: 145 h.p. Gipsy Major X

Hjem
Rettelser/oplysninger
KZ-FLY.DK
Video OY-FAT
Tilbage