Den sidste i rækken af serieproducerede KZ fly blev KZ X A.O.P. Prototypen havde sin første flyvning 29. september 1951
KZ A.O.P. er bygget af stålrørskrop og med trævinger, alt beklædt med finer og lærred. Flyet var beregnet til målobservation under artilleriskydning. Den er en videreudvikling af KZ VII, men med større motor end den oprindelige KZVII.
Der blev leveret 12 stk. KZ X til RDAF i 1952 - 53 men der var uheld med flere af flyene, bl.a. ved tre nedstyrtninger. Og på trods af, at flyet blev frikendt for fejl ved undersøgelser på Farnborough i England, blev alle 12 AOP fly kannibaliseret i midten af 50'erne.
Kun prototypen, OY-AOL, er tilbage og den er flyvende.
"KZ X " Specifikation
Sæder: 2
Spændvidde: 9,41 m (10,35 m, Mk. 2)
Længde: - m
Tomvægt: 529 kg (563, Mk. 2)
Fuldvægt: 860 kg (860, Mk. 2)
Rejsefart: 193 km/h
Max fart: 215 km/h
Landingsfart: 50 km/h
Tophøjde: 4400 m
Motor: Continental C-145-2 med Aeromatic propeller