KZ 1, med registreringen OY-DYL, er det første fly Kramme og Zeuthen byggede sammen og det havde sin første flyvning den 24. februar 1937 og maskinen udførte flere flyvninger de følgende år. Under krigen beslaglagde tyskerne flyet og det er ikke set siden. Ingen ved, hvor mange timer der egentlig blev fløjet med KZ I maskinen. Der blev kun bygget det ene eksamplar,men den indledte den øvrige KZ-produktion.
Der er i 1972 bygget en KZ l replica af Gunnar Fjord Christensen, fra Odense, efter tegninger rekonstrueret af Herluf Rasmussen, Brædstrup. Bygningen blev næsten fuldført af G. Fjord Christensen. Men på grund af hans sygdom blev det næsten færdige projekt i 1977 solgt til Dansk Veteranfly Samling,det nuværende Danmarks Flymuseum, som gjorde replicaen flyveklar. Og den 20 november 1988 kom replicaen, OY-KZI. i luften. Imidlertid blev den noget tungere end originalen, idet vægten er på 265 kg. På trods af den større motor influerer vægtforøgelsen negativt på flyets præstationer. KZ 1 er bygget helt af træ. Beklædning er finer og vingerne kan foldes langs siden med henblik på behov for mindre hangarplads.
KZ I Specifikation
Sæder: 1
Spændvidde: 7,20 m
Længde:5,37 m
Højde: 2,25 m
Planareal: 8,4 m2
Tomvægt: 192 kg
Fuldvægt: 325 kg
Rejsefart: 160 km/t
Max fart: 180 km/t
Landingsfart: 60 km/t
Tophøjde: 5000 m
Motor: 38 h.p. ABC Scorpion